Where the Comment is King

THE NEWS COMMENTER

VOTE  (0)  (0)

How a French satellite operator helps keep Russia's TV propaganda online

Added 05-14-22 08:10:02am EST - “Eutelsat refused to stop Russia from broadcasting state-run programming.” - Arstechnica.com

CLICK TO SHARE

Posted By TheNewsCommenter: From Arstechnica.com: “How a French satellite operator helps keep Russia’s TV propaganda online”. Below is an excerpt from the article.

Not long after Russia steamrolled into South Ossetia in 2008, effectively annexing the territory of its southern neighbor, a group of Georgians banded together to set up a new Russian-language television station, a voice independent of the Kremlin: Kanal PIK.

With the help of Georgia’s public broadcaster, they signed a five-year deal with French satellite operator Eutelsat to beam their station into the Caucasus. Just two weeks after they launched in 2010, Eutelsat notified PIK that they were dropped. Their space on the satellite had been promised to Gazprom Media Group, a chief pillar in Moscow’s tightly controlled media system.

Kanal PIK said in a statement at the time that the saga “leaves Intersputnik and Gazprom Media Group—both of which adhere to the Kremlin's editorial line—with a de facto satellite transmission monopoly over Russian-language audience.” Kanal PIK would acquire a spot on another Eutelsat a year later, but the station struggled and went dark in 2012.

More than a decade on, Russia once again finds itself trying to consolidate its information hegemony in the region. And, once again, Eutelsat is making it possible. But two experts on the satellite industry say it’s time that Ukraine’s allies step up and force Eutelsat to prioritize real reportage on the situation in Ukraine over Russia’s state-backed disinformation.

“It's not normal that a French satellite is used for a propaganda war,” says André Lange, one half of the Denis Diderot Committee. If their proposals are adopted, “it would be a bomb going off in the Russian media world,” says Jim Phillipoff, a former satellite TV executive and ex-Kyiv Post CEO. He’s the other half of the Diderot Committee.

Read more...

If you don't see any comments yet, congrats! You get first comment. Be nice and have fun.

Comment Box is loading comments...

CLICK TO SHARE

BACK TO THE HOME-PAGE